GK.nl
Zoeken:
122 bezoekers online
Nieuws
Kamervragen over inburgering

De Tweede Kamerleden Kathleen Ferrier en Ger Koopmans hebben vragen gesteld over de inburgeringcursussen in Nederland aan minister Eimert van Middelkoop van WWI (Wonen, wijken en integratie) en staatssecretaris Marja van Bijsterveldt van OCW. Ferrier en Koopmans willen onder meer weten of tijdens de cursussen homoseksuelen wordt verzocht hun seksuele geaardheid stil te houden. De Kamerleden stellen de vragen naar aanleiding van het commentaar van Henk Krol in de nieuwe Gay Krant.

In de Gay Krant die vandaag verschijnt, verhaalt hoofdredacteur Henk Krol van een voorval tijdens een inburgeringcursus waarbij een homoseksuele cursist wordt gevraagd zijn geaardheid zo veel mogelijk verborgen te houden. “De meeste andere leerlingen hebben een islamitische achtergrond en die hebben het niet zo op homo’s”, laat de inburgeringdocent weten.

Ferrier en Koopmans vragen aan de verantwoordelijke bewindslieden of zij kunnen aangeven of dit handelen voortkomt uit de (geuite) wens van mede-inburgeraars of uit de perceptie van docenten dat andere (moslim) inburgeraars het mogelijk niet zouden accepteren samen met homoseksuele inburgeraars les te krijgen.

De CDA’ers willen ook weten of het bij het geschetste voorval om een uitzondering gaat of om een houding die vaker voorkomt. Wanneer het vaker voorkomt vragen de Kamerleden welke stappen ondernomen gaan worden om dit soort handelen tegen te gaan.

De Kamerleden vragen zich af of bij het inburgeringexamen in buitenland niet duidelijk wordt gemaakt dat iedereen gelijkwaardig is (man, vrouw, homoseksueel, biseksueel, transgender etcetera) en dat we in Nederland een tolerante houding hebben ten opzichte van bijvoorbeeld andersgelovigen en geaardheid. “Is het dan niet zo dat inburgeraars er zelf voor hebben gekozen om in deze open samenleving in te burgeren met alle consequenties van dien, zoals in dezelfde bus of in dezelfde klas zitten met mensen die niet zo zijn als zij?”, vragen Ferrier en Koopmans. En verder: “Bent u het met ons eens dat wederzijds respect een belangrijke norm is in onze samenleving en dat dat ook een belangrijk onderdeel van de inburgeringcursus moet zijn?”

De CDA’ers vragen Van Middelkoop en Van Bijsterveldt aan te geven op welke manier inburgeringcursussen worden gebruikt ten behoeve van het regeringsbeleid om homoseksualiteit binnen islamitische kringen bespreekbaar te maken en de acceptatie daarvan te bevorderen.

De Gay Krant met daarin het hoofdredactionele commentaar over inburgering verschijnt vandaag.

Reacties
waarheid Stuur deze persoon een persoonlijk bericht of reageer hieronder
17-08-2010 22:45
0
Goede reactie Slechte reactie
Het verhaal is van een kant belicht , overtrokken en aangedikt na te veel borrels
bajorron Stuur deze persoon een persoonlijk bericht of reageer hieronder
02-08-2010 11:56
+1
Goede reactie Slechte reactie
Als je inburgeringsmateriaal bestelt, kun je kiezen tussen een gekuisde en een ongekuisde versie. Die gekuisde versie is bedoeld voor inburgeraars voor wie onderwerpen als 'homohuwelijk' en 'abortus' te gevoelig liggen. Ik heb me daar bijzonder over verbaasd en kwaad gemaakt. Het toont wel aan dat dat heel inburgeringsgedoe vooral een werkgelegenheids- en subsidiekwestie is en weinig te maken heeft met enige integratie-doelstelling.

Mijn hubby (USA) gaat dus op voor NT2 en niet voor het inburgeringsexamen, waarin sommigen dus blijkbaar leren dat je als homo 'te gevoelig' ligt.
Cobus Stuur deze persoon een persoonlijk bericht of reageer hieronder
30-07-2010 23:39
0
Goede reactie Slechte reactie
@Maiq .. "Met z'n Nicht in Maastricht
maiq Stuur deze persoon een persoonlijk bericht of reageer hieronder
30-07-2010 21:33
+2
Goede reactie Slechte reactie
ps is Jeewee al naar de hemel ofzo?
dit is anders typisch een onderwerp voor hém
met de Cda en geloofmensen enzo...
maiq Stuur deze persoon een persoonlijk bericht of reageer hieronder
30-07-2010 18:41
+2
Goede reactie Slechte reactie
Door de geschiedenis heen zijn diverse volken
over de wereld steeds een periode tolerant
ten opzichte van homosexualiteit
maar even later weer uiterst intolerant.
(zie 'sodomie' op google)


We moeten nú keihard blijven
strijden voor gelijke rechten,
anders kunnen we straks weer de kast in
óf erger...
Everard Stuur deze persoon een persoonlijk bericht of reageer hieronder
30-07-2010 10:11
+1
Goede reactie Slechte reactie
CDA? op de bres voor homoos? Zieltjes winnen? Of stemmen voor de volgende verkiezingen?
Voorbeeld: ondersteuning aan buitenlandse LHBT-bewegingen moet zoals gewenst door min van Buza,
Verhagen, beëindigd worden. (Ook CDA)
hermans Stuur deze persoon een persoonlijk bericht of reageer hieronder
29-07-2010 23:29
+2
Goede reactie Slechte reactie
3) @bent071: Okay lang genoeg gewacht en Wilders aan de macht. De PVV heeft heel wat zeteltjes tegenwoordig maar de kamervragen komen daar niet vandaan. Allemaal op vakantie? Of wat voorzichtig om de vele stemmers uit de blanke christelijke bolwerken niet te verontrusten?
hermans Stuur deze persoon een persoonlijk bericht of reageer hieronder
29-07-2010 23:25
+8
Goede reactie Slechte reactie
2) Inburgering moet juist gaan over dit soort zaken. Ook al wijs je zaken af vanuit een overtuiging of geloof dan is dat voor bij jou in huis. Waarbij het overigens dan maar de vraag is of god, alla of welke grootheid dan ook je niet voorziet van een kind dat anders in het leven staat. Voor de rest leven we naast elkaar in vrijheid in Nederland. Als je dat niet wilt, moet je hier niet (willen) gaan wonen. Genoeg landen waar men zich beter thuis zal voelen.
hermans Stuur deze persoon een persoonlijk bericht of reageer hieronder
29-07-2010 23:20
+8
Goede reactie Slechte reactie
Ik heb het gevoel dat eriets van een lijn in zit. Buren durven niet op te komen voor homo's die gepest worden (angst voor repercussies); docenten adviseren om maar niet te vertellen dat je homo bent. Het heeft veel te maken met onze volksaard (ook in WOII waren veel van onze voorouders verre van helden). Het keert zich echter heel erg tegen ons door deze slappe houding veroorzaken we een terreur van intolerantie.
rinusjanssink Stuur deze persoon een persoonlijk bericht of reageer hieronder
29-07-2010 19:56
+12
Goede reactie Slechte reactie
Homosexuele kandidaten zouden tijdens de cursus juist moeten worden aangemoedigd hun geaardheid kenbaar te maken. Een soort lakmoesproef. Medekandidaten die daar vanwege hun culturele of religieuze opvattingen problemen mee hebben, kunnen dan direct als definitief gezakt worden geclassificeerd en de toegang tot 0031 worden ontzegd. Bij gebrek aan homo-kandidaten een lokhomo inzetten.

Maar ja, dat kost de door Partij van de A. en Dhimmi66 gedomineerde asielindustrie natuurlijk wel de nodige overbetaalde baantjes...
wimbo Stuur deze persoon een persoonlijk bericht of reageer hieronder
29-07-2010 17:07
+14
Goede reactie Slechte reactie
Ik neem aan dat dit verhaal waar. Dan kun je de inburger docenten terecht een slappe houding verwijten. Wanneer nieuwkomers niet met onze vrijheden kunnen omgaan dan kunnen ze beter vertrekken. Er zijn meer dan voldoende landen op onze wereldbol waar gediscrimineerd wordt, dus volop keuze. Bye, bye .
Cobus Stuur deze persoon een persoonlijk bericht of reageer hieronder
29-07-2010 17:02
-3
Goede reactie Slechte reactie
Dit is door mijzelf verwijderd !
Anders voelt Aboutaleb zich weer op zijn ... getrapt !

@Toronto, mee eens .
De Taliban staat ook al achter de PVDA, las ik ook ...
toronto Stuur deze persoon een persoonlijk bericht of reageer hieronder
29-07-2010 16:57
+5
Goede reactie Slechte reactie
@ Hi Cobus dit is geen nieuwtje, zo was dit altijd al. Waardoor denk je dat de hogere zelfdoding bij de homoseksuele jeugd hoger ligt? Luister maar eens naar de ervaringen van homo’s door de jaren heen. Ook heeft Rotterdam een enorme Islamitische bevolking wat nog steeds groeiende is welke niet bijdraagt aan homo-integratie op “middelbare”scholen
Cobus Stuur deze persoon een persoonlijk bericht of reageer hieronder
29-07-2010 16:39
+9
Goede reactie Slechte reactie
Wat word je hier toch misselijk van .
Het schijnt ook al dat op Middelbare scholen homosexuele leerlingen geen leven meer hebben onderhand , zo las ik in het AD Rotterdam vandaag .
toronto Stuur deze persoon een persoonlijk bericht of reageer hieronder
29-07-2010 16:30
+5
Goede reactie Slechte reactie
Docenten voor de inburgeringscursussen hoefden van de overheid niet aan de zelfde eisen te voldoen als de eisen die gesteld worden bij ander die in het onderwijs werken. Hoewel dit nu wel gaat veranderen, meer dan nodig zo blijkt.
Amsterjan Stuur deze persoon een persoonlijk bericht of reageer hieronder
29-07-2010 16:07
+2
Goede reactie Slechte reactie
Zijn jullie nu echt verbaasd? Het niveau van een inburgeringscursus is nu eenmaal niet zo hoog. Maar ik snap de selectieve verontwaardiging van het CDA ook niet helemaal. Want hoe zit het dan met weigerambtenaren.. dat kan wel?! Vrijheid van Godsdienst in de nieuwe kabinetsformatie? Of heeft het daar juist mee te maken...

Leuk om kamervragen te stellen maar dat verandert de werkvloer echt niet. Scoren voor kamerleden en Gay krant. Goed dat we weten dat het gebeurt maar je kunt onwetenden niet in een klap 2010 in helpen.

En dat werpt heel andere vragen op...
brian Stuur deze persoon een persoonlijk bericht of reageer hieronder
29-07-2010 15:40
+13
Goede reactie Slechte reactie
Dit is diep verontrustend. Ik hoop dat het om een incident gaat en niet structureel gebeurt bij inburgeringscursussen: hopelijk wordt dit snel duidelijk dankzij de journalistieke aandacht van Henk Krol en de daaropvolgende kamervragen.

Een openlijk homosexuele leerling zou juist positief moeten bijdragen bij zo'n cursus. Je hoeft als docent minder lesmateriaal met je mee te brengen als het zelf naar je toekomt in de vorm van een leerling. Docent is hierbij gezakt voor eigen cursus.
bent071 Stuur deze persoon een persoonlijk bericht of reageer hieronder
29-07-2010 15:26
0
Goede reactie Slechte reactie
We hebben nu lang genoeg gewacht,
Wilders aan de macht!
lieverdje Stuur deze persoon een persoonlijk bericht of reageer hieronder
29-07-2010 14:45
+18
Goede reactie Slechte reactie
Stop de import van intolerantie!!

Reageer

Alleen als je met je profiel ingelogd bent kun je reageren. Heb je nog geen profiel? Maak er dan nu een aan en klik hier. Heb je wel al een profiel? Log dan hieronder in
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Shopweekaanbieding. Klik hier!
Poll
Bamber Delver heeft gelijk (zie bericht): we moeten terugknokken
Mee eens, die taal verstaan ze wel
Jammer dat het die kant op gaat, maar het is waar
Geen idee/geen mening
Ik weet niet of dat wel zo'n goed idee is
Nee, met geweld los je nooit iets op
Advertentie
Sponsors
Nieuwsbrief
Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!
Bingooo!
Miss Karoline On Line, bekend van de bingo’s in café ’t Leeuwtje, heeft dit jaar een Sterrengala. Op 12 september houdt de diva een bin (...)
Ken je mij al?