Cultuur. Het TextielMuseum in Tilburg opent dit najaar de deuren van Haus of Fibre (11 oktober 2025 – 15 maart 2026). Een tentoonstelling waarin textiel en queerness elkaar ontmoeten in een huis vol verhalen over verbondenheid, verlies, verzet én vreugde. Curator Adelheid Smit (zij/hen) vertelt Gaykrant over de totstandkoming, de samenwerking met queer kunstenaars en de kracht van textiel als drager van identiteit.
Tekst: Redactie. Foto’s: Josephina Eikenaar. Foto 1: Yamuna Forzani aan het werk
Interview met Adelheid Smit, curator TextielMuseum Tilburg
Wat maakt het TextielMuseum zo bijzonder?
“Wij zijn eigenlijk een museum in bedrijf. Naast een erfgoedinstelling met een rijke collectie, hebben we ook een TextielLab. Daar werken kunstenaars en ontwerpers met zowel digitale als machinale technieken. In ons museum zie je daardoor altijd zowel de historische als de hedendaagse kracht van textiel terug.”
Hoe ontstond het idee voor Haus of Fibre? Het klinkt als een queer ballroom naam?
“(lacht voluit) Dat was exact de bedoeling! Tijdens een pitch over nieuwe tentoonstellingen vertelde ik hoe queer gemeenschappen textiel gebruiken als expressie en verbinding. Het team zei meteen: dit verdient een eigen tentoonstelling. Toen wist ik: ik moet dit niet alleen bedenken, maar in co-creatie doen met queer kunstenaars. We hebben daarom een open call gedaan. Er kwamen maar liefst 75 reacties binnen – een bewijs van de enorme generositeit en energie in de community.”
‘Silent Secrets’ door Walter van Beirendonck
Wat was het selectieproces?
“We zochten kunstenaars die ons ook konden adviseren op specifieke onderwerpen: iemand voor de historische lijn, iemand voor intersectionaliteit, iemand voor taal en redactie, en iemand voor community. Uiteindelijk zijn vier kunstenaars geselecteerd: Nixie van Laere, Célio Braga, Chathuri Nissansala en Yamuna Forzani. Samen hebben we in vijf co-creatiesessies het concept ontwikkeld: een huis als metafoor voor queer thuis.”