“Kinderen moeten beschermd worden tegen de boodschap dat die gevoelens niet mogen bestaan.”
Door Bamber Delver, voorzitter Stichting Gaykrant
Afbeeldingen uit onderzoek door Nieuwsuur
Het ministerie van Onderwijs (*) is duidelijk: geen enkele school mag homoseksualiteit afwijzen. Maar de praktijk, zo blijkt opnieuw uit het op 30 september 2025 verschenen onderzoek van Nieuwsuur, is dat veel reformatorische en islamitische scholen relaties tussen mensen van hetzelfde geslacht wel degelijk veroordelen. Het onderzoek is niet alleen reden tot bezorgdheid (een typisch Nederlands polder-woord) maar reden voor alarm. (*)
“Wij hanteren geen officiële definitie van homoseksualiteit', woordvoerder OCW
Het polderen en het met een grote boog om de hete brij heen lopen blijkt uit de reactie van OCW op hert onderzoek. Het ministerie zegt dat de vrijheid om te zijn wie je bent één van de "pijlers" is waar ons land op is gebouwd, en dat homoseksualiteit door een school niet mag worden afgewezen. Maar wat de definitie van homoseksualiteit is - alleen gevoelens of ook verkering, seks of relaties - kan het ministerie niet zeggen. "Wij hanteren geen officiële definitie van homoseksualiteit', zegt een woordvoerder. De Onderwijsinspectie verwijst naar het ministerie.
Interview met Dirk Morks, hij vertelt hoe op zijn Bijbelse school uit de kast komen opzettelijk werd bemoeilijkt
Respect met een voetnoot
Er wordt gezegd: “Je mag homo zijn, maar niet leven als homo.” Dat klinkt misschien mild, maar het is in feite een afwijzing van de kern van iemands bestaan. Want liefde en relaties horen bij ons mens-zijn. Als je die wegsnijdt, snij je iemands identiteit in stukken. De gevolgen zijn bekend en wetenschappelijk onderbouwd: kinderen die te horen krijgen dat hun gevoelens “onrein” zijn of dat liefde in hun leven niet mag bestaan, lopen ernstige risico’s op mentale problemen. Depressies, angsten, eenzaamheid. De woorden klinken zacht, maar de uitwerking is hard.
Kinderboekje met dieren die ontdekken een grote zonde te hebben begaan
Nieuwsuur trof op enkele islamitische scholen een leesboekje aan over dieren in een bos die leven volgens de wetten van de islam. Op een dag komt er een stoute wesp uit de vrije stad, waar iedereen doet 'wat ze maar willen'. De wesp overtuigt de dieren om mee te doen aan een feest, waar ze de vrijheid vieren, en rond een kampvuur dansen met de lhbti-vlag. Mannelijke dieren hebben een jurk aan. Maar dan beseffen de dieren een grote zonde te hebben begaan. Ze gooien de jurken en de lhbti-vlag in het vuur. (illustratie boven)
Vrijheid onder vuur
Nederland koestert vrijheid als een van haar pijlers. Maar wat is vrijheid waard als die in de klaslokalen van ons land met de voet wordt getreden? Het recht op religie mag nooit boven het recht op gelijkheid en non-discriminatie worden geplaatst. Artikel 23 van de Grondwet geeft scholen ruimte om hun identiteit uit te dragen. Maar die ruimte is nooit bedoeld om de identiteit van kinderen te beknotten.
De echte les
We kunnen discussiëren over definities—gaat homoseksualiteit alleen over gevoelens, of ook over relaties, verkering, seks? Maar laten we eerlijk zijn: dit is geen semantiek, dit gaat over levens. Een kind leert uit de woorden en daden van volwassenen of het mag bestaan zoals het is. Die boodschap kan niet half zijn. Wie zegt dat je wel gevoelens mag hebben, maar er niets mee mag doen, geeft niet alleen een tegenstrijdig signaal. Je zegt in feite: “Jij mag er zijn, maar alleen als een halve versie van jezelf.” Dat is geen opvoeding, dat is afwijzing.
Waar Gaykrant voor staat
Als Gaykrant zullen wij ons blijven verzetten tegen iedere vorm van verkapte discriminatie. Onze missie is helder: zichtbaarheid, gelijkwaardigheid en vrijheid voor iedereen in de regenbooggemeenschap. Liefde is geen ideologie, maar een mensenrecht.
Laten we dus duidelijk zijn: kinderen hoeven niet beschermd te worden tegen hun eigen gevoelens. Ze moeten beschermd worden tegen de boodschap dat die gevoelens niet mogen bestaan.
Vrijheid is niet de vrijheid om jezelf te verloochenen. Vrijheid is de ruimte om lief te hebben, ongeacht wie je bent en wie je liefhebt.
(*) Onderzoek Nieuwsuur: https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2584481-hoe-religie-en-democratische-waarden-mogen-botsen-op-nederlandse-scholen